0
0

کتابچه عوارض ناشی از میدان های الکترومغناطیسی

3296 بازدید

میدان های الکتریکی و مغناطیسی از عوامل مخاطره آمیز ناشی از جریان الکتریکی است که به علت عبور جریان، در اطراف خطوط انتقال نیرو، وسایل و تجهیزات الکتریکی و به طور کلی، تمام وسایل و فرایندهایی که به گونه ای با انرژی برق کار می کنند، دیش ها و سایر تجهیزات مخابراتی ایجاد می شود. میدان الکتریکی همیشه در اطراف بار الکتریکی ایجاد می شود و میدان مغناطیسی هنگامی که بارهای الکتریکی جریان می یابند، تشکیل می شود. هنگامی که جریان از نوع مستقیم باشد، میدان مغناطیسی حاصل، ایستاست و در صورتی که جریان الکتریکی از نوع متناوب باشد میدان مغناطیسی حاصل، نسبت به زمان، متغیر خواهد بود. میدان مغناطیسی می تواند اثرات گسترده ای بر روی بافتهای زنده به جا بگذارد، به طوری که امروزه در جوامع صنعتی نقش میدان مغناطیسی بیش از پیش در سلامت و بهداشت فرد و جامعه اهمیت دارد. پدیده های زیستی مختلفی از جمله سنتز پروتئین، فرایندهای ژنتیکی و غشایی، رشد، تمایز و تکثیر در حد سلولی، بافتی و در نهایت سیستم کلی فرد تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار می گیرد که به صورت عارضه های مختلفی بروز می کند.

پیشرفت فن آوری و صنعت برق، انسان ها را در تماس با میدان الکترومغناطیسی حاصل از وسایل برقی و خطوط انتقال نیروی با ولتاژ زیاد قرار داده است.
تاثیرات میدان های الکتریکی و مغناطیسی بر روی سلامت و بهداشت انسان از مضرات دنیای صنعتی امروز است. افراد در محیط کار، خانه و مدرسه در معرض میدان الکترومغناطیسی و الکتریکی قرار دارند و این میدان الکتریکی حاصل از تولید، انتقال و استفاده از الکتریسیته است. میدان های مغناطیسی و الکتریکی، به وسیله خطوط نیرو، سیم های الکتریکی و تجهیزات الکتریکی تولید می شود. خطوط نامرئی نیرو در اطراف هر وسیله ای وجود دارد و قدرت آن با افزایش ولتاژ، بیشتر می شود. میدان الکترومغناطیسی از وسایل برقی مثل انواع ژنراتور، پمپ، فن، رایانه شخصی، فر برقی، تلویزیون و… و نیز خطوط انتقال نیروی برق با ولتاژ زیاد حاصل می شود
امواج و میدان های الکترومغناطیسی که در گستره وسیعی از انرژی و فرکانس ها با خواص متفاوت منتشر می شوند، نقش مثبت و منفی در زندگی جانداران و گیاهان ایفا می کنند. این امواج هم در طبیعت و هم در صنعت موجود است، با این تفاوت که وجود اشعه الکترومغناطیسی در طبیعت، بهینه است ولی باید در صنعت به صورت بهینه استفاده شود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://persianacademy.net/?p=2332
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
برچسب ها:

باکس دانلود

راهنما
جهت دانلود کتابچه عوارض ناشی از میدان های الکترومغناطیسی کلیک نمایید.

نظرات

0 نظر در مورد کتابچه عوارض ناشی از میدان های الکترومغناطیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.