0
0

کتابچه آشنایی با برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی

2890 بازدید

در زندگی امروز مواد شیمیایی مختلفی از جمله مواد شیمیایی سوزش آور، حساس کننده، خورنده ها، مواد قابل اشتعال، سموم سرطان زا در اطراف ما وجود دارند که می توانند به سلامتی ما آسیب وارد کنند. هر یک از ما در زندگی کاری خود ممکن است با بسیاری از این مواد سر و کار داشته باشیم. بنابراین لازم است احتیاط کنیم. برای مثال از تجهیزات حفاظت فردی استفاده کنیم و از روش های ایمنی در اجرا و انجام کارها تبعیت کنیم.
گاهی اوقات با وجود تمام اقدامات احتیاطی، ممکن است اشتباهاتی رخ دهد. اشتباهاتی مانند نشت یا ریزش ناگهانی مواد شیمیایی یا حتی آتش سوزی، که لازم است برای مقابله با آنها برنامه داشت. از آنجا که هریک از مواد شیمیایی، ویژگی ها و خطرات خاص خود را دارد، لازم است با خصوصیات موادی که در محیط کار یا خانه از آنها استفاده می کنیم آشنا بوده و بدانیم که در شرایط اضطراری، مواجهه با این مواد باید چه روش های احتیاطی را به کار بندیم.
در برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی که به اختصار آن را MSDS می نامیم، اطلاعاتی ذکر شده است که به اغلب سوالات در مورد مواد شیمیایی پاسخ خواهد داد.

افزایش تولید و مصرف هزاران ماده شیمیایی مختلف و نرخ رو به رشد استفاده از این مواد در صنعت موجب شده است مواجهه با خطرات ناشی از تماس با مواد شیمیایی افزایش یابد و مشکلات متعددی برای سلامت کارکنان به وجود بیاید و کارفرمایان با مشکلات جدی روبرو شوند. به علت شدت و وخامت مشکلات مذکور سازمان های بین المللی، کارفرمایان و تولیدکنندگان مواد شیمیایی را موظف کرده اند تا در خصوص ماهیت شیمیایی مواد مصرفی یا تولیدی اطلاعات لازم را در اختیار کارکنان قرار دهند.
هدف اصلی از این اطلاع رسانی آگاهی کارکنان از عوارض ناشی از تماس با مواد شیمیایی است، تا بتواند خود را در مقابل آن خطرات محافظت کنند. برای مثال هیچ گاه از پوشیدن تجهیزات حفاظتی، چشم پوشی نکنند و تماس با مواد شیمیایی را یک خطر بالقوه تلقی کنند.
در حال حاضر یکی از راهکارهایی که برای اطلاع رسانی در مورد ماهیت شیمیایی مواد و خطرهای آن استفاده می شود، چاپ و انتشار برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی است. کارفرمایان موظف اند برای اطلاع رسانی به کارکنان، برای کلیه مواد شیمیایی مورد استفاده در فرایند کار این برگه ها را آماده کنند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://persianacademy.net/?p=2057
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
برچسب ها:

باکس دانلود

راهنما
جهت دانلود کتابچه آشنایی با برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی کلیک نمایید.

نظرات

0 نظر در مورد کتابچه آشنایی با برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.