0
0

کتابچه بیماریهای عصبی ناشی از هیدروکربورها و مشتقات نفتی

3995 بازدید

به طور کلی همه مشتقات نفتی که در مراحل مختلف استخراج و تصفیه نفت به دست می آیند، می توانند روی دستگاه عصبی اثر گذاشته و خطرات مغزی – عصبی ایجاد کنند، این در حالی است که کارگران این صنعت، به ویژه کسانی که در مراحل مختلف استخراج و تصفیه نفت کار می کنند، باید علاوه بر داشتن استعداد جسمانی دارای استعداد روانی بوده و از مهارت کافی، تعادل عصبی و سلامت کامل تمام حواس نیز برخوردار باشند.
ضمن تقطیر نفت خام مشتقات متعددی از آن استخراج می شود. گاهی برای تولید مواد مورد نظر، اعمال شیمیایی گوناگونی روی این مشتقات انجام می گیرد، گاهی نیز برای تأمین خواص مطلوب، به این مشتقات مواد شیمیایی دیگری اضافه می کنند، انجام این مراحل باعث مواجهه کارکنان با انواع مواد شیمیایی بالقوه مضر می شود. علاوه بر این، انجام فرآیندها و عملیات مختلف شیمیایی، از جمله تصفیه مشتقات نفتی از ناخالصیها (مانند ترکیبات گوگردی، مرکاپتان و هیدروژن سولفوره)، جداسازی موادی نظیر ترکیبات معطره پارافین و در بعضی موارد بیرنگ کردن این مشتقات، عملا صنعت نفت را به صورت یک صنعت شیمیایی واقعی در آورده است، به گونه ای که خطرات مربوط به تمام مواد شیمیایی در صنعت نفت نیز مطرح می شود.

هیدروکربن های نفتی و مشتقات آنها، به ویژه حلال های با پایه نفت که در صنایع به کار گرفته می شوند، قادر به ایجاد اختلالات عصبی در افراد هستند. کارکنان صنعت نفت که در محل استخراج و انتشار این ترکیبات کار می کنند، در صورت به کار نبستن تدابیر ایمنی، از اثرات سوء و مضر آن در امان نخواهند بود. از این رو به منظور آشنایی کارکنان با خطرات ناشی از هیدروکربورها و مشتقات نفتی، چگونگی به کارگیری اصول بهداشت کار هنگام برخورد با این ترکیبات و نیز حفظ سلامت و افزایش بهره وری نیروی کار مجموعه حاضر تهیه شده است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://persianacademy.net/?p=2360
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
برچسب ها:

باکس دانلود

راهنما
جهت دانلود کتابچه بیماریهای عصبی ناشی از هیدروکربورها و مشتقات نفتی کلیک نمایید.

نظرات

0 نظر در مورد کتابچه بیماریهای عصبی ناشی از هیدروکربورها و مشتقات نفتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.