0
0

کتابچه بیماریهای دستگاه شنوایی ناشی از کار

2619 بازدید

سر و صدا، شایع ترین عامل زیان آور فیزیکی در محیط کار است. یکی از مشکلات بهداشتی که در مواجهه با صدای بیش از حد مجاز بروز می کند، افت شنوایی است. طبق برآورد انجام شده توسط اداره ایمنی و بهداشت شغلی ۱۷ درصد از کارگران در بخش تولید دچار اختلالات شنوایی هستند. افت شنوایی ناشی از مواجهه با صدای محیط کار، یکی از بیماری های مهمی است که می تواند ایمنی و کارآیی فرد را تحت تأثیر قرار دهد، ولی اغلب، اهمیت آن مورد غفلت واقع می شود، افت شنوایی، مکالمه فرد با دیگران را دچار اختلال کرده و باعث می شود فرد علائم هشداردهنده را نشنود و مشکلات ارتباطی، استرس و کاهش بهره وری را به همراه دارد. با توجه به این که مواجهه با صدای زیاد می تواند کارآیی فرد را، به خصوص در کارهای فکری، تحت تأثیر قرار دهد و تأمل در این نکته که هزینه افت شنوایی ناشی از مواجهه با صدای بسیار بالاست (برای مثال در کشوری مانند ایالات متحده آمریکا این میزان بالغ بر صدها میلیون دلار برآورد شده)، نیاز به رسیدگی به معضل سر و صدا و پیشگیری از بروز افت شنوایی ناشی از مواجهه با صدا از دیدگاه اقتصادی نیز قابل توجیه است. مشکلات ناشی از مواجهه با صدا، تنها به بروز افت شنوایی ختم نمی شود به عنوان مثال افرادی که در معرض صدای بیش از حد قرار می گیرند، دو برابر بیشتر از افراد معمولی مشکلات خانوادگی دارند. همچنین مواجهه با صدای تغییرات فیزیولوژیکی مانند افزایش فشار خون تغییرات در دیواره شریان ها و احتمال حمله قلبی را نیز به همراه دارد.
عمده ترین منابع تولید آلودگی صوتی در صنعت، شامل توربین های گازی، ژنراتورهای دیزلی، کمپرسورها، پمپها، فنها و لوله های حاوی سیال و نظایر آنها است که منشأ تولید صدا در بیشتر موارد، حرکت سیالات در فضاهای بسته و ارتعاش ناشی از قطعات گرداننده است.
این نکته حائز اهمیت است که صنعت نفت یکی از صنایعی است که امکان بروز افت شنوایی و سایر عوارض ناشی از مواجهه با صدا در آن وجود دارد، زیرا با مراجعه به بررسی های انجام شده در ارتباط با آلودگی صوتی در صنایع نفت ایران و جهان این نتیجه حاصل می شود که میزان حجم صدا در این صنعت بیشتر از حد مجاز بوده و نه تنها امکان بروز افت شنوایی و سایر اثرات فیزیولوژیکی و روانی ناشی از مواجهه با صدا وجود دارد، بلکه ناکارآمدی روشهای مورد استفاده کنونی برای کنترل مواجهه با صدا و جلوگیری از بروز افت شنوایی کارکنان در معرض خطر را نشان می دهد.
افت شنوایی ناشی از صدا، یکی از شایع ترین بیماری های شغلی محسوب می شود، به طوری که امروزه در شمار ده بیماری عمده ناشی از کار قرار گرفته است.

صدا یکی از مخاطرات شغلی و صنعتی به شمار می آید، که با کاربرد وسیع وسایل، ماشین آلات و تجهیزات گوناگون در بخش های مختلف صنعت، بسیاری از کارکنان، به خصوص در بخش های عملیاتی صنعت، در معرض مواجهه با این عامل زیان آور قرار گرفته اند که باعث شده تا افراد هر چه بیشتر تحت تأثیر اثرات ناخوشایند آکوستیکی با شدت های مختلف قرار گیرند. از این رو مجموعه حاضر برای آشنا کردن کارکنان با اهمیت بیماری های دستگاه شنوایی ناشی از صدای بیش از حد و اثرات سروصدا بر سلامتی انسان از جنبه های مختلف و نیز راه های پیشگیری از بروز این عوارض و بیماری ها تهیه شده است؛ با این امید که توجه به نکات ارائه شده بتواند در جلب توجه هر چه بیشتر کارکنان نسبت به اثرات سوء صدا و تلاش برای مقابله و پیشگیری از بیماری های یاد شده، مؤثر واقع شود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://persianacademy.net/?p=2313
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
برچسب ها:

باکس دانلود

راهنما
جهت دانلود کتابچه بیماریهای دستگاه شنوایی ناشی از کار کلیک نمایید.

نظرات

0 نظر در مورد کتابچه بیماریهای دستگاه شنوایی ناشی از کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.