0
0

کتابچه وسایل حفاظت فردی

3031 بازدید

ایجاد محیط کار با شرایط مناسب از لحاظ بهداشتی، ایمنی و زیست ‌محیطی یکی از وظایف اصلی مدیریت در هر سازمان است. در چنین محیطی است که می توان انتظار داشت کارکنان برای بهره‌ وری بیشتر تلاش کنند. چنانچه عوامل زیان‌آور (فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، ارگونومیک، روانی و بیولوژیک) در محیط کار در کنار مواردی چون خطرات حریق، انفجار و… به درستی شناسایی نشوند و راهکارهایی برای مقابله با آنها لحاظ نشود، می ‌توانند منشاء حوادث جبران ‌ناپذیری شوند؛ از این رو تلاش برای حذف و کاهش خطرات به یکی از اولویت‌های سازمان ‌های امروزی تبدیل شده است. اما با وجود تلاش‌ های فراوانی که تاکنون انجام شده است، هیچگاه خطرات به طور کامل حذف نمی‌ شوند و احتمال بروز حوادث همواره وجود دارد.
حذف یا کاهش خطرات به طور کلی در سه مرحله (محل ایجاد، مسیر انتقال و محل دریافت) انجام می ‌شود. تغییر در طراحی تجهیزات و فرآیندها، جایگزینی مواد و روش های تولید، حفاظ گذاری و ایزوله کردن تجهیزات و… از جمله فعالیت ها برای مواجهه با خطرها در محیط کار هستند. در این میان استفاده از تجهیزات حفاظت فردی به عنوان آخرین عامل کاهش ‌دهنده شدت اثر حادثه (به دنبال لحاظ کردن تدابیر حفاظتی مختلف) اهمیت خاصی دارد. در واقع استفاده از وسایل حفاظت فردی از بروز حادثه جلوگیری نمی ‌کند، بلکه فقط باعث کاهش شدت اثرات حادثه می‌ شود. انتخاب صحیح، تجهیزات حفاظتی متناسب با نوع کار، استفاده درست از تجهیزات، مراقبت و نگهداری مناسب از جمله مواردی است که باید در برنامه‌ های حفاظتی و پیشگیرانه هر سازمان در نظر گرفته شوند. تجهیزات حفاظت فردی به دو منظور استفاده می ‌شود:
• به عنوان مکمل اقدامات اساسی ایمنی بر روی محیط و پیرامون کارگر و آنچه که در اختیار دارد
• به عنوان هدف از تهیه این کتابچه، بیان اهمیت استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب با توجه به نوع، محل و شرایط محیطی به‌ منظور کاهش اثرات عوامل زیان‌ آور و خطرات موجود در محیط کار، و نیز راحتی افراد و ایجاد نظم در شرکت است. بدیهی است که نمی ‌توان در این چند صفحه همه مسائل مربوط به وسایل حفاظت فردی را بیان کرد. لذا توصیه می ‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر به دستورالعمل‌ ها و استانداردهای مربوطه مراجعه شود. ابزار کار تلقی شده که بدون آنها پرداختن به شغل موردنظر غیرممکن است.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://persianacademy.net/?p=2114
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
برچسب ها:

باکس دانلود

راهنما
جهت دانلود کتابچه وسایل حفاظت فردی کلیک نمایید.

نظرات

0 نظر در مورد کتابچه وسایل حفاظت فردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.