0
0

کتابچه بیماریهای روانی ناشی از کار

2571 بازدید

بیشتر ما، حداقل یک سوم از اوقات شبانه روز را در محیط کار خود به سر می بریم. این محیط شغلی در شرایطی خاص ممکن است برای ما عامل ایجاد آسیب های روانی و اختلالات عصبی شود.
استرس شغلی و فشار روانی، بر اثر مسائل و مشکلات واقعی یا ذهنی، در وجود افراد شکل گرفته و روح و جسم فرد را می فرساید. فشارهای روانی را از دو جنبه محیطی و فردی می توان مورد بررسی قرار داد. هنگامی که محیط شغلی قادر به تأمین حداقل خواسته ها و توقعات منطقی و معقول فرد نباشد، موجب واکنش های غیر معمول و فشار روانی فرد می شود. این پدیده را فشار روانی ناشی از شغل می نامند. برخی عوامل در ایجاد عارضه نا هنجار روحی در فرد تاثیر زیادی دارند. عدم امنیت شغلی، شرایط نامطلوب محیط کار، وضعیت نا هنجار بهداشت محیط، فعالیت یکنواخت، سر و کار داشتن با افراد پرخاشگر و عصبی، عدم تعادل کاری، نقش به سزایی در ایجاد فشار روانی روی فرد دارند.

متأسفانه یکی از مشکلات جدی که به طور نهفته رشد می کند و فرد و سازمان را از پای در می آورد، مشکلات روانی در محیط کار است. از آنجا که علائم آن در مراحل ابتدایی غالبا برای افراد ناشناخته مانده است، لذا تا مراحل پیشرفتهای رشد کرده و نیروی کار را دچار عوارض جبران ناپذیری می کند. پیامدهای فشارهای روانی در محیط کار، چه از نظر فردی و چه از منظر سازمانی، بسیار پرهزینه است و به صورت کاهش در بهره وری، تقلیل کارآیی و افزایش نارضایتی شغلی نمایان می شود. در دراز مدت نیز موجب بروز بیماری های کاهش انرژی کاری، کاهش بهره وری فردی و سازمانی، عدم استفاده از منابع و قابلیت ها و سایر اختلالات ناخواسته خواهد شد. طبق آمار و ارقامی که از جوامع صنعتی جهان تهیه شده، در شرایط کنونی در حدود ۲۰ درصد کارگران این جوامع، از نوعی ناراحتی روحی رنج می برند و ۳۰ درصد غیبت های کاری، ریشه روانی دارند.
در همین راستا برای آشنایی کارکنان و مدیران با عوامل زیان آور روانی در محیط کار و اثرات سوء آنها و همچنین راهکارهای عملی جهت مقابله و کاهش اثرات ناشی از عوامل زیان آور روانی / شغلی (بیماری های روانی / شغلی)، مجموعه حاضر تهیه شده است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://persianacademy.net/?p=2316
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترلینکدین
برچسب ها:

باکس دانلود

راهنما
جهت دانلود کتابچه بیماریهای روانی ناشی از کار کلیک نمایید.

نظرات

0 نظر در مورد کتابچه بیماریهای روانی ناشی از کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.